Koronawirus w mediach. Analiza materiałów (media tradycyjne i społecznościowe) zebranych w dniach 1.01-10.03

Zaledwie w dwa miesiące w social media pojawiło się 1,1 mln postów o koronawirusie. Wspólnie z PRESS-SERVICE Monitoring Mediów opracowaliśmy raport medialny o koronawirusie.

Interesowało nas to, o czym rozmawiają w ostatnim czasie ludzie, w jaki sposób artykułują myśli, które tematy przeważają w mediach i dyskursie publicznym na temat epidemii. Jej przebieg jest i będzie wprost uzależniony od ludzkich zachowań. Te natomiast wynikają wprost z informacji, jakie do nas docierają oraz tego jak potrafimy je selekcjonować. Rzetelna informacja jest kluczowa. Wobec całej masy różnego rodzaju fake newsów przygotowaliśmy praktyczne rekomendacje. Pokazujemy, jak czytać wiadomości, na co zwracać uwagę, co i w jaki sposób koniecznie weryfikować.

Od połowy stycznia do 12 marca w polskich mediach ukazało się 235 tys. publikacji o koronawirusie. W tym samym czasie opublikowano aż 1,1 mln postów w mediach społecznościowych. To prawdziwe wyzwanie dla mediów i ich czytelników, którzy muszą mierzyć się z niepewnością źródeł i szeroką dezinformacją. Raport pokazuje, jak ogromne wyzwanie stoi przed mediami. Odbiorcy spotykają się z bardzo dużą liczbą publikacji. Nie zawsze też wiedzą, czy są one zweryfikowane i potrafią samodzielnie dokonać takiej oceny. Na mediach – również tych publicznych – ciąży spora odpowiedzialność za kształtowanie opinii publicznej, a co za tym idzie, wzbudzanie lub łagodzenie paniki.

Na temat raportu pisały zarówno polskie, jak i europejskie media takie jak: Visegrad Insight czy Bankier.

https://visegradinsight.eu/temper-fear-with-reason-coronavirus-fake-news/

https://www.bankier.pl/wiadomosc/10-fake-newsow-o-koronawirusie-ktore-kraza-po-sieci-7838081.html

Na podstawie prac analitycznych przygotowaliśmy 10 praktycznych wskazówek na temat tego, jak korzystać z mediów:

Link do pobrania: https://publicon.pl/wp-content/uploads/2020/03/Koronawirus-raport_medialny_12.03.2020.pdf

Szymon Sikorski
Prezes Zarządu i strateg w Publiconie. Były Prezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Pełnił funkcję doradcy zarządu m.in. ABSL, ARAW, WKS Śląsk Wrocław. Pomysłodawca cyklu konferencji Social Media Day oraz Zawartości. Juror krajowych i międzynarodowych konkursów branżowych (Złote Spinacze, Bright Awards). Wykładowca na UWr, Uniwersytecie SWPS, WSE im. ks. Tischnera w Krakowie i wielu innych. Interesują go nowe media – w szczególności e-commerce i social media. Pożeracz książek.
Posts created 4

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top